Digital tillgänglighet
Tillgänglighetskravens fyra principer
Digital tillgänglighet innebär att alla ska kunna ta del av tjänster och information på webbplatser och andra digitala applikationer. Tillgänglighetskraven utgörs av fyra principer: Digital service ska vara möjlig att uppfatta, hanterbar, begriplig och robust.
Lagkrav
Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (DOS-lagen) gäller för den offentliga sektorn men även privata aktörer har mycket att vinna på att tillämpa samma principer. Lagen bygger på den europeiska standarden Tillgänglighetskrav för IKT-produkter och tjänster EN 301 549 V2.1.2 och Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 2.1) som kompletterar varandra.
Från och med juni 2025 behöver även andra digitala tjänster tillgänglighetsanpassas enligt Tillgänglighetsdirektivet 2019/882. Detta gäller även privata aktörer som till exempel tillhandahåller e-handeltjänster och transporttjänster som bokningssystem och informationsskärmar.